רשלנות מקצועית של שמאי מקרקעין

תפקידו של שמאי מקרקעין הוא להעריך את שווי הנכס, בהתבסס על מכלול גורמים מקצועיים ונתונים כלכליים וסביבתיים. רשלנות מקצועית מצד שמאי מקרקעין עלולה להוביל לתוצאות חמורות עבור לקוחותיו, בין אם מדובר ברוכשי דירות, מוכרים, כונסי נכסים, קבלנים, מוסדות פיננסיים או צדדים שלישיים המסתמכים על חוות דעתו.

מהי רשלנות מקצועית של שמאי מקרקעין?

לא כל טעות של בעל מקצוע נחשבת לרשלנות מקצועית. עם זאת, כאשר שמאי מקרקעין אינו ממלא את תפקידו בהתאם לסטנדרטים המקובלים בתחום, וגורם לנזק ללקוח או לגורם אחר שהיה תלוי במומחיותו, ייתכן שמדובר ברשלנות.

אדם שנגרם לו נזק מהערכת שווי רשלנית נדרש להוכיח בבית המשפט את רכיבי "עוולת הרשלנות". כלומר, עליו להוכיח שהשמאי לא עמד בסטנדרטים המקצועיים המקובלים, שהיה ניתן לצפות את הנזק שנגרם כתוצאה מאי נקיטת אמצעי זהירות נאותים, ושנזק זה היה ניתן למניעה. בנוסף, על הנפגע להוכיח את נזקו, את הקשר הסיבתי בין פעולות השמאי לבין הנזק שנגרם, וכן את הסתמכותו על חוות הדעת של השמאי.

למידע על רשלנות עורך דין לחצו כאן >> 

דוגמאות לרשלנות מקצועית של שמאי מקרקעין:

רשלנות מקצועית מצד שמאי מקרקעין עשויה לבוא לידי ביטוי במספר דרכים, לדוגמה:

  1. הערכת שווי שגויה: שמאי שנותן הערכת שווי נמוכה או גבוהה מדי לנכס, כתוצאה מחוסר מקצועיות, טעות חישוב, או התעלמות מגורמים חשובים כמו זכויות בנייה, מצבו הפיזי או המשפטי של הנכס.
  2. אי ביצוע בדיקות יסודיות: שמאי שאינו מבצע בדיקות מקיפות בנוגע להיבטים קריטיים של הנכס, כמו מצבו המשפטי (זכויות קנייניות, שעבודים, הערות אזהרה). מעבר לכך, על השמאי לבקר בנכס המוערך, ואם אינו יכול לעשות זאת, עליו לציין זאת במפורש ובמקום בולט בחוות דעתו. ללא הזהרה, השמאי עלול להיחשף לתביעת רשלנות.  
  3. שימוש בנתונים מיושנים: הערכת שווי המתבססת, בין היתר, על מחירי עסקאות מהעבר. נתונים לא מעודכנים או השוואות לא נכונות לנכסים בסביבה עלולה להטעות את הלקוח וגורמים נוספים, ולגרום להם נזקים.
  4. חוות דעת מבוססת על תוכניות שגויות: הערכת שווי יכולה להינתן, בין היתר, לזכויות בנייה שניתנו לנכס מקרקעין במסגרת תוכניות בנייה שאושרו על ידי ועדות התכנון והבנייה. ייחוס שגוי של תוכנית לנכס עלול להוביל לחוות דעת מוטעית, שתטעה את הלקוח וכתוצאה מכך תגרום לו לרכוש נכס שלא היה מעוניין בו, ובכך יגרם ללקוח נזק עקב הסתמכות על הערכה שגויה.

לסיכום:

רשלנות מקצועית של שמאי מקרקעין יכולה להיות מזיקה ולגרום לנזקים משמעותיים לצדדים המסתמכים על הערכתו. בין אם מדובר בהערכת שווי שגויה, אי ביצוע בדיקות יסודיות, שימוש בנתונים מיושנים, או חוות דעת שגויות מבוססות על תוכניות בנייה לא נכונות, כל אחד מהמקרים אלו יכול להוביל לתביעה משפטית נגד השמאי.

בדומה לרשלנות שמאי, רשלנות מקצועית של עורך דין בענייני מקרקעין גם היא יכולה לגרום לנזקים כבדים ולהוביל לתוצאות משפטיות חמורות. רשלנות זו עשויה להתבטא באי עמידה בלוחות זמנים, חוסר בביצוע בדיקות רקע נדרשות, או בכישלון בייצוג נאות של אינטרסים של הלקוח בעסקאות נדל"ן. עורך הדין מחויב לנהל תיקים במקצועיות, להיות מדויק ולעמוד בכל הדרישות המשפטיות והתקנות הרלוונטיות, כדי למנוע נזקים ולא לחשוף את לקוחותיו לסיכונים מיותרים.